Belajar memberi dan menerima cinta kerana Allah

loading...



Yang disisih tersisih

“Pernah bincang soal masa depan bersama?”
“Pernah saya usulkan. Tapi dia kata tak sedia lagi. Alasannya, masih banyak lagi perkara dalam hidupnya yang perlu diselesaikan sebelum hal jodoh dan rumah tangga difikirkan.”
Amina mengeluh. Sara berpaling, melihat gelagat pelajar yang lalu- lalang di depan mereka. Jawapan Amina mendatangkan sebak di dada Sara.
“Saya cintakan dia, Sara. Sungguh-sungguh cinta. Tak mungkin rasa cinta ini hadir begitu saja kalau bukan dari Allah.”
“Allah”. Sara mengulang nama Rabb di dalam hati.
Menangis hatinya. Kalau boleh dia mahu berlari keliling bangunan, meninggalkan Amina dengan masalah hatinya.
“Astaghfirullah”, keluh Sara memujuk diri. “Bersihkanlah nama Allah ini”, tambahnya.
Mahu membangun semula kesediaannya mendengar masalah Amina. Memang itulah janjinya pada Amina. Berkali-kali dari awal perbualan, dia mengulang cakap yang sama.
“Saya tak dapat janjikan penyelesaian pada awak, Amina. Saya akan usahakan apa yang mampu.”
Amina faham benar sikap Sara. Memang itulah yang selalu diucapkan Sara setiap kali dia meminta nasihat. Dia tidak kisah. Malah kesudian Sara meluang masa untuk menjadi pendengar sudah besar baginya.
“Dan kini, dia mula menghindar. Dia sudah berubah. Dulu, hampir setiap malam dia menelefon, saya boleh kata hampir setiap jam. Hanya mahu mendengar suara, menyatakan rindu dan sayang.”
Amina mengeluh. Ada air putih yang bertakung pada telaga matanya. Sara nampak itu.
“Saya tak sangka, selepas sebulan berada di Jordan, dia terus berubah. Takkan sibuk sepanjang masa? Kitab apa yang dihafal sampai satu minit pun tidak ada untuk saya.”
“Dia janji, Sara. Mahu bersama-sama saya dalam hubungan ini. Dia minta saya tunggu. Saya tunggu. Tetapi bagaimana saya harus tunggu jika dia sendiri sudah menjauh? Tuhan saja tahu perasaan saya.” Semakin perlahan nada Amina, menampakkan kesedihan yang ditanggungnya.
“Dia kata cinta…” Amina semakin jauh dalam lamunan yang mengecewakan.
Sara yang tekun mendengar dari awal perbualan bermain-main dengan hujung lengan bajunya. Otaknya mengimbas kembali butiran percakapan Amina dari awal.

Kerana Allah?

“Saya faham perasaan awak, Amina. Saya tahu apa rasanya mencinta kemudian diabaikan. Saya pernah berada di situasi ini. Segala puji bagi Allah yang mengurniakan rasa cinta ini kepada kita.” Sara memulakan.
Allahul musta’aan. Detik hati Sara. Ada debar di dadanya.
“Cuma sayangnya kita tidak pernah belajar memberi dan menerima cinta kerana Allah.”
“Saya kurang faham.” Amina menoleh sahabatnya.
“Cinta perasaan yang sangat indah. Indahnya rasa cinta ni buat kita jadi sasau tanpa cinta. Kita rindukan dia setiap hari, tidak boleh tak mendengar suaranya walau sekejap, kita tatap gambarnya, mahu berjumpa selalu, malah apa sahaja yang berkaitan dengan dirinya, akan kita suka. Yang kita selalu lupa, perasaan itu dari Allah. “ Sara tunduk.
“Saya tidak lupa, Sara. Saya tahu ini dari Allah. Malah cinta saya kepada dia juga kerana Allah. Dia pun cakap macam tu!”
“Cinta kerana Allah tidak menyakitkan begini, Amina.” Perlahan suara Sara. Ada getaran di hujungnya.
Amina seperti terkedu. Hilang kata-katanya. Dia bersandar perlahan pada sofa. Ya, cinta ini menyakitkan dirinya. Selalu ada rasa pilu dan ngilu di sudut hatinya setiap kali memikirkan Fattah, lelaki yang dicintainya kerana Allah.
“Allah? Benarkah kerana Allah? Cinta kerana Allah tidak akan menyakitkan. Benarkah, Allah?” Meronta-ronta hati Amina menangis. Sakit. Pedih. Tadi kerana Fattah, tetapi kini dia tidak pasti apakah pedih ini kerana Fattah atau apa yang diucapkan Sara.
“Cinta memang dari Allah, tetapi jika cinta itu tidak dijaga dan dipelihara demi Allah yang Maha Suci dan Maha Kasih, akan hilang manisnya. Cinta kerana Allah akan meletakkan Allah di tempat pertama. Akan meletakkan Allah sebagai pembimbing, sebagai jalan. Di mana cinta Allah ketika kita sasaukan kekasih kita? Di mana cinta Allah ketika kita mabukkan dia?”
Soalan Sara semakin menenggelamkan Amina dalam kesedihan. Merah wajah Amina menahan sebak. Perlahan, ada air jernih yang menuruni pipinya. Segera diseka. Dia malu pada Sara.
“Bila kita kata kita sayang dan rindukan seseorang kerana Allah, apakah cara kita menunjukkan sayang dan rindu itu juga kerana Allah? Dalam cinta, bukan lafaznya yang utama, tetapi perbuatan membuktikan juga perlu sama dengan apa yang dikata. Sama dalam hal cinta kerana Allah ini. Mengatakan cinta itu kerana Allah tidak memadai jika jalan yang kita ambil bukan jalan Allah.”
Sara menoleh di sisinya. Memandang Amina dengan kasih yang dalam. Disentuh lutut Amina yang berlaga dengan lututnya. Amina sepi.
“Saya tak salahkan awak atau Fattah, Amina. Ini semua ujian dari Allah. Cubalah lihat kebaikan dalam ujian ini.
Boleh jadi, Fattah sedang berubah ke arah yang lebih baik. Awak kata, sejak belajar di Jordan dia berubah. Boleh jadi, di sana dia mendapat tarbiyyah, boleh jadi, dia bersahabat dengan seseorang yang dekat dengan Allah. Boleh jadi Amina, dia sudah sedar bahawa percaturan cintanya ini ada kesilapan dan dia sedang berusaha memperbaiki. Boleh jadi, dia menjauh kerana Allah, menjauh supaya dia dapat menjaga awak, menjauh demi kebaikan yang lebih banyak dari Allah.”
Itu harapan Sara. Mudah-mudahan Fattah sedang mengusahakan perkara ini.
“Bagaimana kalau tidak begitu, Sara?” Amina menyentuh tangan Sara yang masih di lututnya.
“Jika tidak begitu, boleh jadi Allah mahu menggantikan yang lebih baik untuk awak. Allah lebih tahu.”

Baik vs lebih baik

“Dia baik, Sara. Dia sudah cukup baik bagi saya. Saya cintakan dia…” Keluh Amina.
Sara menarik nafas dalam-dalam.
“Ya, dia baik. Saya tahu. Tetapi boleh jadi bukan dia yang terbaik untuk awak. Dia baik, tetapi Allah mahu beri yang lebih baik daripada dia. Siapa tahu? Allah lebih tahu, Amina.”
“Bagaimana orang yang baik, Sara? Bagaimana pula yang lebih baik daripada baik?”
“Yang baik adalah yang mencintai kerana Allah. Dan cintanya itu membawa kita semakin kenal dengan Allah, semakin dekat dengan Allah. Cintanya dibawa melalui jalan yang Allah redha. Rindunya diraikan dengan apa yang Allah suka, menghindar apa yang Allah larang. Lelaki yang baik adalah yang mahu memimpin kita ke syurga.
Apa jalan yang Allah redha? Perkahwinan. Kalau sesuatu hubungan itu tidak bermatlamatkan perkahwinan, apa tujuannya? Melalui perkahwinanlah dia dapat memimpin tangan kita ini, berjalan sama ke syurga. Kalau sebelum berkahwin, mahu sama berpimpin tangan ke syurga, apakah itu Allah suka?”
Lembut nada Sara. Tetapi butirnya tajam, mengena tepat pada hati Amina.
“Bagaimana kalau dia masih menumpukan pada hal yang lebih utama? Atau belum mampu kahwin?”
“Maksudnya, bercinta dan berhubungan ini bukanlah utama baginya. Malah tidak utama pun memandangkan dia belum mampu. Jadi apa tujuan bagi hubungan yang tidak utama dan belum pasti ini, Amina?”
Sara bukan mahu dijawab. Soalan itu cuma untuk Amina fikirkan. Biarlah dia menjawab sendiri dengan jujur. Tidak perlu pun jawapan itu bagi Sara. Yang perlu baginya saat ini, memberi pencerahan kepada Amina dan membersihkan nama Rabbnya yang terfitnah.
“Jadi, kalau benar Fattah bukanlah menjauh untuk mengusahakan kebaikan, boleh jadi Allah mahu gantikan dengan orang lain yang lebih baik seperti saya kata tadi. Mungkin yang akan datang ini membawa cinta yang benar, yang mengajak awak membina masa depan yang benar, berkiblatkan Allah, tuhan yang benar. Boleh jadi, Amina. Saya tidak tahu.
Yang terbaik adalah apa yang ada di sisi Allah. Dialah yang lebih mengetahui. Kita tak dapat pastikan kalau yang kita jumpa ni yang terbaik, mungkin ada lagi yang lebih baik. tetapi apa yang Allah takdirkan adalah yang terbaik untuk diri kita.”

Kita Diperdaya Cinta

“Allahu Rabb. Kenapa saya selalu ditindas begini, Sara? Saya bukan pilih lelaki sembarangan. Pilihan saya semuanya kaki masjid, berjanggut sunnah, berjubah, kopiah, malah lembut lidah mengucapkan nama Allah.”
“Saya faham awak nak cari yang terbaik dalam agama. Amina, iman letaknya di hati. Janggut, jubah, kopiah, itu perhiasan luaran. Ya, yang beriman dan cintakan sunnah akan usahakan yang fizikal ni, tapi ia tak boleh jadi satu-satu ukuran dalam penilaian.
Dalam temu duga, penampilan saja tidak cukup walaupun ia membentuk first impression kepada penemu duga. Yang lebih utama, bagaimana calon menghadapi soalan penemu duga, pembawakan wataknya, kebijaksanaannya dan lain-lain.
Yang beriman pun begitu, tidak cukup sekadar kopiahnya, tetapi perlu juga kita tengok amalannya, pergaulannya, isi perbualannya, akhlak dan lain-lain.
Amina, yang benar beriman akan sangat teliti dalam perbuatannya kerana rasa takutnya pada Allah. Sekecil-kecil maksiat akan dia hindari, dan sehalus-halus kebaikan, akan dia usahakan.”
“Saya terpedaya.” Amina mengeluh, menyeka air mata yang turun tiba-tiba dari takungannya.
“Awak diuji.” Sara senyum.
“Apa yang terbaik untuk menguji iman kita jika bukan ujian dari Allah? Rawatlah hati dengan kembali kepada Allah. Ia sedang sakit, Amina. Ia perlu rawatan segera. Bersegeralah kepada Allah, Dia sangat dekat.”
Amina tunduk. Malu berdepan dengan Sara. Lebih dari itu, dia malu pada Allah. Kata-kata Sara benar. Dia terpaksa mengakui bahawa memang hatinya sedang sakit. Bezanya, di awal tadi hatinya sakit kerana Fattah, tetapi kini hatinya sakit mengenang jauhnya dia dari Allah. Ya, dia cintakan Fattah, tetapi cinta ini menyakitkan dirinya, dan cinta ini membawa dia jauh dari Allah.
“Mohonlah dari Allah. Kalau benar yang terbaik itu Fattah, maka mintalah dipermudahkan. Kalau bukan, redhalah. Sentiasalah bersedia menghadapi apa saja ketentuan Allah. Jangan terlalu cinta, jangan juga terlalu benci, usahakanlah jalan tengah supaya kita tak kecewa. ”
“Terima kasih, Sara.” Amina menggenggam tangan Sara. Dingin.
“Saya minta maaf, Amina. Saya tak ada jalan keluar yang terbaik untuk awak. Itu cuma nasihat, fikirkanlah, ambillah kalau bermanfaat. Nasihat yang terbaik adalah nasihat Allah.
Boleh jadi kamu benci sesuatu padahal ia baik bagi kamu. Boleh jadi kamu sukakan sesuatu padahal a buruk bagi kamu. Allah Maha Mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.
Saya sayangkan awak, Amina.”
Amina memeluk Sara erat. Tidak pernah dia mendengar ucapan yang jujur begini. Sungguh, kata-kata Sara menenangkan hati yang luka. Benar katanya, nasihat Allah adalah nasihat terbaik.
“Ini sudah jauh lebih baik dari sebuah jalan keluar yang belum tentu saya usahakan. Awak Sara, sentiasa menenangkan.” Amina bisikkan di telinga Sara.
“Allah lebih menenangkan, Amina.”
“Allah, ini saja kumampu, membersih fitnah terhadap namaMu. Pemuda, hentikanlah fitnah ini. Cinta kerana Rabbku, bukan begini pembuktiannya”. Kata Sara, dalam hati.
Pelukan kian erat.
loading...

0 Response to "Belajar memberi dan menerima cinta kerana Allah"

Post a Comment

facebook KLIK PANGKAH 2 KALI UNTUK TUTUP Button Close