KES BUNUH KERANI YANG GEMPAR BARU-BARU INI 10 PENGUNA FACEBOOK DI PANGGIL BERI KETERANGAN

loading...
5 PM


Nurul Shahira

                                               (Ubah saiz teks)         
MUAR: Polis mengambil keterangan hampir 10 pengguna laman sosial Facebook bagi mengesan dalang sebenar penyebaran berita dan gambar bersabit kes pembunuhan seorang kerani sekolah agama di Taman Setia Kasih Sungai Terap, Bukit Pasir di sini, Isnin lalu.
Ketua Polis Daerah Muar ACP Azman Ayob berkata, kesemua yang dipanggil sejak Selasa sehingga hari ini itu adalah pengguna laman sosial berkenaan yang dikatakan berkongsi maklumat awal kes berkenaan sehingga ia menjadi viral.
"Polis memandang serius perkara ini dan dijangka akan memanggil beberapa lagi pengguna Facebook dan juga WhatsApp untuk diambil keterangan.
"Tindakan ini diambil selepas pengguna laman sosial ini tidak mengendahkan peringatan dan amaran daripada pihak berkuasa agar bertanggungjawab terhadap perkara-perkara sebegini. Berikutan itu, kami terpaksa mengambil tindakan tegas dan saya menasihatkan orang yang memulakan hebahan itu supaya tampil kerana kami yakin dapat mengesannya tidak lama lagi," katanya ketika dihubungi di sini, Khamis.
Akhbar sebelum ini melaporkan seorang kerani sekolah agama, Nurul Shahira Mohamed Yatim, 29, ditemui terbaring dengan kesan jerutan di lehernya di depan pintu bilik utama rumahnya di Taman Setia Kasih Sungai Terap di sini, Isnin lalu.
Mayat mangsa ditemui jiran selepas enjin kereta Honda Civicnya tidak ditutup selama empat jam bermula pukul 2 petang, selain pintu pemandu kereta dan pintu rumah terbuka menyebabkan jiran terasa pelik dan mencarinya.
Polis kemudiannya bertindak menahan enam lelaki warga Nepal berumur 25 hingga 43 tahun yang bekerja di kawasan berhampiran selang beberapa jam selepas menemui mayat mangsa bagi membantu siasatan.
Azman berkata siasatan memanggil pengguna laman sosial itu dijalankan mengikut Akta Rahsia Rasmi dan menasihatkan dalang sebenar supaya tampil atau berdepan tindakan lebih tegas.
Katanya, tindakan itu diambil bagi mengelak ia mengganggu siasatan selain menjaga sensitiviti keluarga mangsa.
Beliau berkata ketika ini pihaknya masih belum membuat sebarang tangkapan lain namun telah menemui petunjuk baharu berhubung kes itu.
Menurutnya suami mangsa telah hadir ke Ibu Pejabat Polis Daerah Muar untuk diambil keterangan bagi membantu siasatan petang semalam.
Sementara itu, seorang keluarga mangsa yang ditemui berkata suami mangsa Muhammad Faris Jaafar, 30, kini dikatakan lebih banyak termenung dan mendiamkan diri dipercayai mengenangkan arwah isterinya itu.
"Sejak kejadian ini berlaku, kami dapati Muhammad Faris lebih banyak mendiamkan diri dan ada masanya termenung memikirkan sesuatu. Alhamdulillah kesihatannya masih baik dan kami faham dia bersedih, namun kami berharap dia dapat menguatkan semangatnya secepat mungkin.
Menurutnya, Muhammad Faris bukan saja bersedih apabila mengenangkan nasib isterinya itu, malah kecewa apabila kes berkenaan dan gambar keluarganya mula viral di laman sosial dan WhatsApp sedangkan ketika kes masih belum disahkan polis.
Ibu saudara mangsa, Anita Abdul Aziz, 42, berkata anggota keluarga mangsa bukan saja sedih apabila kehilangan insan tersayang, malah hati terluka apabila membaca komen yang bukan-bukan di dalam laman sosial Facebook.
Katanya pengguna laman sosial perlu lebih bertanggungjawab dan memikirkan kesannya kepada keluarga mangsa kerana ada fakta yang ditulis di laman sosial itu bertentangan dengan fakta sebenar.
loading...

0 Response to "KES BUNUH KERANI YANG GEMPAR BARU-BARU INI 10 PENGUNA FACEBOOK DI PANGGIL BERI KETERANGAN"

Post a Comment

facebook KLIK PANGKAH 2 KALI UNTUK TUTUP Button Close