Ini perkara Diharamkan Di China !! Tetapi No 4 tu.. Di malaysia Memang Ranking No 1 ... Kalau tak lihat sehari memang tak sah !!

loading...
Inilah 5 Perkara DIHARAMKAN Di China. Tapi BIASA Di Malaysia. No.4 Paling MENGEJUTKAN !!! | Jika anda dapat lihat, 5 perkara yang kami senaraikan ini dianggap biasa di Malaysia. Tapi berbeza di China, dimana ke semua media sosial popular ini di haramkan disana. Negara China tetapi China masih lagi menggunakan undang-undang ketat ke atas teknologi dan akses kepada media.
1
Berikut adalah 5 jenis akses yang masih dilarang di China.
1
Penggunaan laman foto popular ini dilarang selepas penunjuk perasaan pro-demokrasi mengadakan protest di Hong Kong pada 2014. Sebab sebenar ia dilarang tidak diketahui dan tiada mana-mana lokasi di China mampu menggunakan khidmat Instagram.
People are seen as silhouettes as they check mobile devices whilst standing against an illuminated wall bearing Twitter Inc.'s logo in this arranged photograph in London, U.K., on Tuesday, Jan. 5, 2016. Twitter Inc. may be preparing to raise its character limit for tweets to the thousands from the current 140, a person with knowledge of the matter said. Photographer: Chris Ratcliffe/Bloomberg via Getty Images
China melarang penggunaan Twitter kerana mempercayai Twitter merupakan antara laman sosial yang memainkan peranan penting ketika ‘Arab Spring’ dan Green Revolution di Iran pada 2009.
Walaupun begitu, terdapat beberapa esekutif warganegara China berkhidmat di Twitter untuk menarik keuntungan dari segi pengiklanan di Twitter.
3
Google cuba ‘melawan’ censor yang digunakan oleh China terhadap perkhidmatannya, dan Gmail dan Youtube merupakan antara perkhidmatan Google yang paling dilarang.
Namun, pelayar yang masih ‘degil’ boleh mendapatkan akses Google, Gmail dan Youtube menggunan Virtual Private Network (VPN).
4
Laman sosial paling popular di dunia ini mula diharamkan di China pada 2009. Kerajaan China juga tidak berminat untuk membuka akses Facebook kepada pelayarnya pada masa akan datang.
Pengasas Facebook, Mark Zuckerberg sendiri sudah melawat China dan presidennya, Xi Jinping namun Beijing masih tidak berganjak dari keputusannya.
5
Laman web micro-blogging ini diharamkan supaya laman web-microblogging milik China, mampu memikat rakyatnya sendiri. KREDIT HANASUVA.
loading...

facebook KLIK PANGKAH 2 KALI UNTUK TUTUP Button Close